Podstawowa Konfiguracja Routera Tp-Link
23 czerwca, 2022Tematem dzisiejszego wpisu jest konfiguracja routera domowego TPLINK C6U. Wszystkie opisane operacje będzie można powtórzyć na sporej części innych routerów...
Czytaj dalejOkreślenie największej możliwej liczby, jaka może istnieć jest niemożliwe, gdyż zbiór liczb jest nieskończony. Również określenie liczby najbliższej do konkretnej jest niemożliwe, gdyż możemy daną liczbę zapisać z nieskończoną ilością miejsc po przecinku.
Jednak urządzenia komputerowe posiadają skończoną pamięć, czyli skończone miejsce na zapis danych liczb w technice komputerowej. Dlatego też podczas obliczeń wykonywanych za pomocą komputera może wystąpić zjawisko tak zwanego Nadmiaru (overflow) oraz Niedomiaru (underflow), w którym liczby wychodzą za przestrzeń pamięci, skutkiem czego dane dotyczące liczby są tracone, a sama liczba jest wyświetlona niepoprawnie.
Zjawiska te zostały opisane w standardzie IEEE 754.
Nadmiar to zjawisko występujące przy liczbach zajmujących więcej bitów pamięci, niż zostało im przydzielone. Przykładowo bajt (8 bitów) przeznaczony na liczbę dziesiętną naturalną pozwoli zapisać liczbę z zakresu od 0 do 255. W poniższym przykładzie pozwolę sobie dodać 1 binarnie do liczby 11111111B; Kolorem czerwonym został oznaczony nadmiar w dodawaniu binarnym oraz błędny wynik konwersji liczby zapisanej na bajcie.
Poniżej wycinek kodu symulujący działanie nadmiaru na zmiennej posiadającej 16 bitów pamięci. Napisany w programie Code::Blocks 16.01 w języku C++.
Niedomiar to zjawisko występujące przy liczbach zajmujących mniej bitów pamięci, niż zostało im przydzielone, bądź w wypadku liczb ujemnych zapisanych w zmiennych bez znakowych. Przykładowo bajt (8 bitów) przeznaczony na liczbę dziesiętną naturalną pozwoli zapisać liczbę z zakresu od 0 do 255. W poniższym przykładzie pozwolę sobie odjąć 1 binarnie do liczby 00000000B; Kolorem czerwonym został oznaczony błędny wynik w obu działaniach.
Poniżej wycinek kodu symulujący działanie niedomiaru na zmiennej posiadającej 16 bitów pamięci. Napisany w programie Code::Blocks 16.01 w języku C++.
Jednym z przykładów problemu nadmiaru może być problem roku 2038 występujący na systemach operacyjnych Unix oraz w programach korzystających z czasu uniksowego. Problem ten jest wynikiem ówczesnego zapisu czasu (w sekundach) na 32 bitowej zmiennej, które skutkowały niewystarczającą pamięcią na wyświetlenie daty późniejszej niż 19 stycznia 2038 – po przekroczeniu pewnej daty, zegar wraca do daty oddalonej od domyślnej 13 grudnia 1901 bądź do domyślnej 1 stycznia 1970.
Tematem dzisiejszego wpisu jest konfiguracja routera domowego TPLINK C6U. Wszystkie opisane operacje będzie można powtórzyć na sporej części innych routerów...
Czytaj dalejKażdy z nas wie, że komputer do poprawnego działania musi przechowywać w sobie odpowiednią ilość informacji. Wszyscy też zauważyli, że...
Czytaj dalejGdy przeglądamy dostępne modele procesorów, widzimy mnogość cyfr. Czasami spotkamy się także z jakimś oznaczeniem literowym. Co one właściwie oznaczają?...
Czytaj dalej